Puh! Jag klarade det innan Januari tog slut, men bättre sent än aldrig.
2012 får väl ses som veteranernas år, med namn som Bob Dylan, Leonard Cohen och Neil Young högt upp på många kritikerlistor och 2013 börjar ju i samma anda med Bowie´s högst oväntade återkomst. Inga av de ovanstående hörde dock till mina favoriter förra året även om det finns glimtar av forna tiders brillians även på dessa.

Bästa album
Att välja en lista med ett antal av de man tyckt varit bäst känns som om det blir svårare och svårare för varje år. Det är svårt att
1. få med allt,
2. rangordna,
3. värdera tidiga släpp mot sena,
men också mycket på grund av att jag numera nästan enbart lyssnar på streamad musik via spotify och då helst blandade låtlistor. Jag är fortfarande så nyfiken att om jag hör en bra låt så tänker jag att det borde möjligen kunna finnas ytterligare en eller kanske två bra till på artistens album, och belöningen kommer ju när man hittar ett rakt igenom bra sådant. Dessutom är det ganska roligt att i efterhand se vad man tyckte var den bästa plattan just vid den här tidpunkten. Jag gör i alla fall ett försök.

Bubblare som alla har gjort mycket lyssningsvärda album:
Wild Nothing, Beach House, Perfume Genius, Twin Shadow, Michael Kiwanuka, The Lumineers, Tracey Thorn, El Perro Del Mar, Patterson Hood, Tallest Man On Earth, Fatboy, Calexico, Divine Fits, Passion Pit, Chris Robinson Brotherhood, Bobby Womack, Admiral Fallow, The Heavy

25 i topp:

25. A Lanky Swede - Soon, Soon, Soon
Kommer ni ihåg The Perishers? Det gör jag och man känner omedelbart igen Ola Klüfts röst i de vackra, sorgsna betraktelserna på "Soon, Soon, Soon". Vackert!

24. David Ramirez - Apologies
Ibland låter han mer Ryan Adams än Ryan Adams själv, men det gör ingenting när han gör det så bra. Det handlar alltså om singersongwriter-stuff med americana prägel av högsta klass.

23. alt-J - An Awesome Wave
Låtar som "Tessellate"och "Breezeblocks" tillsammans med den speciella rösten har gjort att jag har stannat upp och spetsat öronen varje gång de har dykt upp inom hörhåll. An Awesome Record helt enkelt.

22. Cosmo Jarvis - Think Bigger
Namnet Cosmo får mig alltid att tänka på namnen Kramer i Seinfeldt. Dock är mr Jarvis (hmm det fick mig att tänka på Pulp..) inget skämt utan har skapat en platta med låtar som "Sunshine" och "Tell me who to be" som har vuxit ju mer jag lyssnat på den och blivit så pass bra att den i tuff konkurrens kniper en plats på denna lista.

21. Miguel - Kaleidoscope Dream
Man får säga att 2012 var ett riktigt bra soul-år med topp-plattor från Bobby Womack, Frank Ocean och Cody Chesnutt. Vet inte om Ocean´s räknas som ett genombrott men det får man väl definitivt säga om Miguel. Om han fortsätter i samma anda så lever han snart upp till stora ord som "den nye Prince" och liknande.

20. Kent - Jag är inte rädd för mörkret
Att utse årets svenska album 2012 är ingen lätt uppgift. Kentarna brukar ju alltid finnas med i diskussionen när det är dags och efter ett par mellanskivor tycker jag att den diskussionen i år är befogad. Det märktes inte minst på den spelning jag hade förmånen att se i somras då de nya låtarna mycket väl matchade de lite äldre hitsen.

19. Rival Sons - Head Down
Hade en gång i tiden hår ner till axlarna, kallade mig hårdrockare och kunde min Purple och Zeppelin. Nu för tiden inser jag att jag borde kolla upp genren mer. Rival Sons har förmågan att både spela melodiöst, stillsamt och stenhårt samt att kombinera detta till ett utmärkt album.

18. Cat Power - Sun
En platta som bara växer. Låtar som "Ruin" och "Cherokee" har sett till att Chan Marchall har fått (ytterligare) ett genombrott. Man hoppas att albumet och dess försäljning också hjälper henne med de personliga problem som följt henne, för jag vill gärna höra mer av denna högklassiga artist.

17. Passenger - All the little lights
Har noterat att låten "Let her go" nu spelas mycket flitigt här och var och det stora genombrottet ligger precis runt hörnet för Passageraren och kanske var den förvåning över att uppmärksamhet saknats befogad och att riktigt bra musik till sist når ut. 

16. Little Hurricane - Homewrecker
En fin funktion när man har ett Last Fm-konto och "scrobblar" till det (dvs kopplar ihop det med sitt Spotify-konto) så loggas allt man lyssnat på och man kan få en fin summering över olika tidsperioder. När jag kollade min lista över mest spelade de senaste 12 månaderna så hamnade Little Hurricane ganska högt upp. Det i konkurrens med allt annat nytt och även gammalt man lyssnat på.

15. Cody ChesNutt - Landing on a hundred
Skrev ju TIDIGARE om kastanje-mannen och det glapp mellan skivsläppen han haft. Om han fortsätter göra så här bra plattor så får man verkligen hoppas att det inte dröjer tio år igen till nästa, eller om det tar tio år att få till en lika bra, så varför inte?

14. Thåström - Beväpna dig med vingar
Det trodde man inte! Att han hade ett sådant album kvar i sig. Att mannen är ett unikum i svenskt musikliv och dessutom har, tycker jag, en av de absolut bästa rockrösterna är väl egentligen inget nytt, men att han fortfarande levererar låtar som " Nere på Maskinisten" och "Beväpna dig med vingar" som man helt enkelt inte kan sluta lyssna på är makalöst.

13. Toni Holgersson - Sentimentalsjukhuset
Han comebackade ju egentligen för ett par år sedan med plattan "Ibland kallar jag det kärlek". Den passerade mig ganska obemärkt trots att jag gillade den och även hans tidigare 90-talsplattor. Den riktiga comebacken eller kanske genombrottet, han var ju på gång på 90-talet, men det lossnade ju inte riktigt liksom, borde istället vara "Sentimentalsjukhuset". Så naket, enkelt och så snyggt! En låt som "Allting faller" med sina enkla, ibland på gränsen till nödrimmande, sorgliga meningar får en att känna, verkligen känna och det är det få artister som lyckas med på samma sätt idag.

12. Graveyard -  Lights Out
Hade en gång i tiden hår ner till axlarna, kallade mig hårdrockare och kunde min Judas och min Rainbow. Nu för tiden kan jag inte alls påstå att jag har koll på allt vad genren erbjuder. Däremot vet jag att Graveyard tillsammans med band som Rival Sons spelar grymt bra hård musik som får en att vilja plocka fram (luft)gitarren och headbanga.

11. Lana Del Rey - Born to Die
Det är svårt att undvika att ta med Lana på en sån här lista trots att de flesta låtarna kom tidigare än 2012. Albumet däremot släppt förra året och med fantastiska låtar som redan är klassiker, sen får folk säga vad de vill om äkthet, skivbolagsprodukt och vad de vill.

10. Saint Etienne - Words and Music 
Om jag hade delat upp min bästa-lista i olika genrer hade Saint Etienne lätt toppat genren "Årets pop". Det har varit mycket snack om combacker och veteraner. Sarah och grabbarna har verkligen gjort en storartad comeback.

9. First Aid Kit - The Lion´s Roar
Toppade många årsbästalistor och de förtjänar det också. Fantastiskt att kunna hitta nya melodier, harmonier och infallsvinklar i denna genre och få det att samtidigt som det låter som gamla klassiker också låta nytt och fräscht.
  
8. Frank Ocean - Channel Orange
2012 måste vara ett viktigt år i Mr Ocean´s liv. Även om det snackats och spelats en del av hans alster innan "Orange" så måste den väl ändå ses som det stora genombrottet. Att den mediala uppmärksamheten också mycket handlat om hans "kliv ut" och det ovanliga faktum att just en RnB/Soul/Hiphop-kille gör det, förtar inte det faktum att den oranga skivan är en riktigt bra soulplatta med en stor artist. 

7. Woods - Bend Beyond
Den svit av album som artisten/bandet Woods har levererat de senaste åren är helt makalöst bra och det låter också som om han förfinar det hela en smula från album till album. Den lite gnälliga rösten som har en del gemensamt med J Masics och Tom Petty passar alldeles utmärkt till de Byrdsiga, singersongwriter-melodierna.

6. Jonas Schwartz - Six 
Var är rubrikerna för denne man! Jag har ju inte lusläst varenda dags/kvällstidning, musikpress eller annan media som ger musikrecensioner, men när det släpps en platta av denna kaliber borde det skrivas spaltmeter. Som den luttrade lyssnaren vet så är inte bra, eller ens fantastiskt en garanti för uppmärksamhet, men har ni inte lyssnat än så gör det för bövelen! Jag hade stora problem med rangordningen på denna lista och nu när jag tittar tillbaka på den ser jag ju att detta faktiskt blev förra årets bästa svenska skiva!

5. Grizzly Bear - Shields
Grizzly Bear har funnits med med några låtar på spellistor jag har satt ihop under året. Varje gång jag har lyssnat på dessa listor så har jag reagerat på hur bra låtar som till exempel "Sleeping Ute" och "Yet Again" är samt att det låter både nytt och som något som kommer att vara länge.

4. J Tex And The Volunteers - House on the hill
Mr Tex och hans frivilliga upptäckte jag först i December men skivan kändes omedelbart som en klassiker med ett sound som skulle kunna komma från vilket årtionde som helst och en sisådär 60-70 år bak i tiden! Med andra ord ett tidlöst sound och med låtar som plockade ur en bortglömd visskatt.

3. The XX - Coexist
The XX är verkligen som ett Everything But The Girl för 10-talet, fast kanske till och med bättre. Där EBTG "bara" hade Tracey Thorn´s ljuva stämma så sjunger ju både Romy och Oliver nästan lika bra plus att de också har en viss Jamie i bandet som sätter sina avtryck lite här och där. "Angels" är årets kärlekslåt.

2. Jake Bugg - Jake Bugg
En sådan där klassisk debutskiva som bara riktigt stora artister gör. Jake Bugg´s retrorock låter så självklar att det är svårt att fatta
att han är så ung som han är. Ska bli riktigt kul att se hur han levererar som live-artist också. Har biljett till Debaser-spelningen i April! Får ungefär samma känsla som när The Tallest Man On Earth dök upp för några år sedan och man hoppas att även Bugg fortsätter att leverera med samma kvalitet. Kanske finns anledning att döpa om denna sida till Buggbloggen....(eller näe, det blir nog för många besvikna dansentusiaster som hittar hit då)

1. Tindersticks - The Something Rain
Trodde att Tindersticks, som med sina två första plattor gjorde att de för alltid har en stor plats i mitt musikhjärta, hade sett sina bästa dagar. Visserligen har de ruskat liv i liket med ett par mellanplattor som har varit lyssningsbara, innehållit några få riktigt bra låtar, men inte varit så där helgjutna. Men så kommer detta!
En skiva i klass med ovan nämnda alster och där Mr Staples är Gud, eller åtminstone kungen av  melankoli, när han sjunger i låtar som "Medicin" och "This fire of autumn". Det blev visst ett gäng veteraner i topp i allafall, visserligen inte i nivå med Dylan, Bowie eller Cohen men ändå åldermän på denna lista.

Tja, imorrn har jag säkert ångrat mig och placerar någon annan högst plus att jag kommer att hitta ett antal artister som borde ha haft en plats här, men det är angenäma problem och det blir ju fler listor framöver.

Spotify-sammanfattning:
Länkar till de bästa albumen finns i titlarna i ovanstående lista. 

En komprimerad (nåja, 3 timmar) lista med de bästa låtarna från 2012

Alla månadslistor:

Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]